Sadiq QURBANOV: "Respublikamız iqlim və sülh prioritetlərini birləşdirməklə yeni baxış təqdim
edir"
"Sağlam ətraf
mühit insan hüquqlarının təməli olan əsas ehtiyacların təmin edilməsidir.
Ekosistemlər tənəzzülə uğradıqda bu hüquqlardan istifadə etmək imkanımız olmur.
Məsələn, meşələrin qırılması, çirklənmə və biomüxtəlifliyin itirilməsi insan
sağlamlığına və rifahına birbaşa təsir göstərir. Ətraf mühitə vurulan zərər bərabərsizlikləri
daha da artırır, xüsusilə həssas qruplara, qadınlara və uşaqlara təsir edir.
İnsan hüquqlarını müdafiə etmək üçün ətraf mühitə nəzarəti sərhədlərdən, siyasətdən
və iqtisadi mənfəətdən kənara çıxan bir vəzifə kimi qəbul etməliyik. Bəşəriyyətin
mövcudluğu, dayanıqlı inkişaf sağlam planetlə şərtlənir və buna görə də
ekosistemləri qorumaq və qlobal miqyasda insan hüquqlarını təmin etmək üçün
vahid yanaşmaya, baxışa və səylərə ehtiyacımız var".
Bunu "Azərbaycan" qəzetinə açıqlamasında Milli Məclisin
Təbii ehtiyatlar, energetika və ekologiya komitəsinin sədri Sadiq Qurbanov
bildirib. Onun sözlərinə görə, sağlam ətraf mühit fundamental insan
hüquqlarından biridir və hər bir insan təmiz,
təhlükəsiz və davamlı mühitdə yaşamaq hüququna layiqdir. Hökumətlər,
korporasiyalar və vətəndaş cəmiyyətləri bu hüquqa hörmət etmək, qorumaq və
yerinə yetirmək üçün birlikdə çalışmalıdırlar. Konkret tədbirlərə çirklənmənin
azaldılması, tullantıların idarə edilməsinin təkmilləşdirilməsi və yaşıl sahələrin
təşviqi daxildir. Bütün icmalar üçün ekoloji ədalətin təmin edilməsi vacibdir,
heç bir qrup qeyri-mütənasib olaraq ətraf mühitin deqradasiyası yükünü
daşımamalıdır. COP29-un əsas çağırışı da məhz budur.
Komitə sədri qeyd edib ki, hüquqi çərçivələr ətraf mühiti və
öz növbəsində insan hüquqlarını qorumaq üçün vacibdir: "Ətraf mühitə dair
qanunları hava və suyun keyfiyyəti, tullantıların idarə edilməsi və biomüxtəlifliyin
qorunması kimi məsələlərə dair aydın təlimatlar müəyyən edir. Bundan əlavə,
ekosistemləri qorumaq və istixana qazı emissiyalarını azaltmaq üçün iqlim dəyişikliyi
və davamlı torpaq istifadəsi ilə bağlı qanunvericilik daim təkmilləşdirilməli və
mövcud çağırışlara cavab verməlidir. Təəssüf ki, bu məsələyə hələ ki,
parlamentlər, hökumətlər zəruri çevik reaksiya vermirlər. Düşünürəm ki, bu
istiqamətdə qanunverici orqanlar, parlamentarilər, hökumətlər fəal mövqe tutmalıdırlar. Bu məsələlərdə ənənəvi
qanunvericiliyin hazırlanma yanaşması, texnikası nəzərdən keçirilməlidir.
Ekoloji qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi prioritet məsələ kimi daim gündəlikdə
olmalıdır. Tədqiqatlar data analizdən yararlanmaqla preventiv effektə malik,
proaktiv olmalıdır. Biz gözləməməliyik ki, iqlim dəyişikliklərinin fəsadları
güclənsin və onlarla bağlı normativ baza işləyək. Biz çalışmalıyıq ki, artıq
risk mərkəzli, yəni həm qorumaq effektinə malik, həm də riskləri nəzərə alacaq
normativ bazaya malik olaq".
Qanunvericilik həm də effektiv icra mexanizmlərini, hesabatlılığı
və ictimaiyyətin iştirakını təmin etməlidir. Sadiq Qurbanov deyir ki, ətraf
mühitin mühafizəsini gücləndirən qanunları dəstəkləmək bizim kollektiv
borcumuzdur, eyni zamanda pozucuları məsuliyyətə cəlb etməkdir: "Milli
qanunvericiliyimiz ekoloji insan hüquqlarını insanın konstitusion hüquqlarının
xüsusi (müstəqil) bir növü kimi nəzərdən keçirir və bu yanaşma insanın təbii ətraf
mühitlə qarşılıqlı əlaqələrini əhatə edir. Azərbaycan Konstitusiyasının
"Sağlam ətraf mühitdə yaşamaq hüququ" adlanan 39-cu maddəsində qeyd
edilir ki, hər kəsin sağlam ətraf mühitdə yaşamaq hüququ vardır; hər kəsin ətraf
mühitin əsl vəziyyəti haqqında məlumat toplamaq və ekoloji hüquqpozma ilə əlaqədar
onun sağlamlığına və əmlakına vurulmuş zərərin əvəzini almaq hüququ vardır; heç
kəs ətraf mühitə, təbii ehtiyatlara qanunla müəyyən edilmiş hədlərdən artıq təhlükə
törədə və ya zərər vura bilməz; dövlət ekoloji tarazlığın saxlanılmasına,
yabanı bitkilərin və vəhşi heyvanların qanunla müəyyən edilmiş növlərinin
qorunmasına təminat verir. Nəzərdən keçirilən konstitusion hüquq norması Azərbaycanda
ekoloji insan hüquqlarının konstitusion-hüquqi əsasını təşkil edir.
Azərbaycanın "Ətraf mühitin mühafizəsi haqqında",
"Ekoloji təhlükəsizlik haqqında", "Ətraf mühitə dair informasiya
almaq haqqında", "Əhalinin ekoloji təhsili və maarifləndirilməsi
haqqında", "Yaşıllıqların mühafızəsi haqqında" qanunlarında və
digər hüquqi mənbələrdə də ekoloji insan hüquqlarının tərkib hissəsi kimi çıxış
edən hüquqlar nəzərdə tutulmuşdur".
Milli Məclisin komitə sədri onu da bildirdi ki, hazırda əsas
vəzifəmiz milli qanunvericiliyin Azərbaycanın beynəlxalq konvensiyalar və
razılaşmalarla üzərinə götürdüyü öhdəliklərin icrası üçün əlverişli hüquqi
mühit yaratmasını, ətraf mühitin qorunması ilə bağlı qanunvericilyin inkişaf
etdirilməsinə kompleks yanaşmanı təmin etməkdir. Bu zaman bərabərlik, hüquq və
məsuliyyət prinsiplərinin hər birinə eyni dərəcədə həssaslıqla yanaşmaq
lazımdır: "Biz dayanıqlı inkişaf paradiqmasını əsas götürməliyik. Davamlı inkişaf ekologiya, iqtisadiyyat və
insan hüquqlarının kəsişməsində yerləşir. Əsl dayanıqlı inkişaf ətraf mühiti
qoruyarkən sosial tərəqqiyə təkan verir və insan hüquqlarını mərkəzə qoyur. Bu
zaman biz inkişaf, ətraf mühit və insan
hüquqları problemlərinin həlli üçün Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının Dayanıqlı İnkişaf Məqsədləri (SDGs) qlobal planına
sadiqliyi hər addımda sübut emtəliyik. Qanunvericiliyin işlənməsi, təkmilləşdirilməsi
indi həmişəkindən daha çox dayanıqlı inkişaf paradiqması əsasında
aparılmalıdır".
Həm ətraf mühitin, həm də insan hüquqlarının qorunması üçün ən
aktual təhlükələrdən biri minalar məsələsidir. Minalar təkcə insan həyatı üçün
təhlükə yaratmır, həm də ciddi ekoloji təhlükələr yaradır. Sadiq Qurbanovun
sözlərinə görə, minalanmış ərazilərdə ətraf mühitin qorunması təkcə texniki
proses deyil, həm də insan hüquqları məsələsidir - icmalar öz torpaqlarına və
yaşayış vasitələrinə yenidən çıxış əldə etməlidirlər: "Azərbaycan təcrübəsində
bu yanaşmanı tətbiq edirik və hazırda parlamentdə müzakirə olunan yeni
"Minatəmizləmə fəaliyyəti haqqında" qanun layihəsində bu yanaşmanı əks
etdirməyə çalışırıq. Azərbaycan mina çirklənməsindən əziyyət çəkən ölkələr
sırasında ön yerdədir. Azərbaycanın qarşısında qonşu Ermənistanın işğalından
azad etdiyi əraziyə - Qarabağa döşənmiş təxminən 1,5 milyon minanın təmizlənməsi
kimi böyük vəzifə durur. Lüksemburqdan üç dəfə böyük - 7 min kvadratkilometr ərazidə
basdırılmış minalar bərpa işlərinin aparılması və əhalinin köçürülməsi
prosesini çətinləşdirir.
Azərbaycan bu məsələdə kifayət qədər dəstək almır. Lakin
respublikamız öz resursları ilə çox geniş miqyasda minatəmizləmə fəaliyyəti həyata
keçirir və uğurlu təcrübə yaradıb. Azərbaycan bu sahədə artan təcrübəsini digər
ölkələrlə bölüşməyə hazırdır. Bu təcrübə dünyada həyata keçirilən minatəmizləmə
fəaliyyətinə böyük dəstək verə bilər. Bu, nəinki təqdirəlayiq nümunə olar, həm
də daha çox beynəlxalq donoru töhfə verməyə inandıra bilər. Məhz buna görə Azərbaycan "Mina təhlükəsi ilə mübarizəyə dair fəaliyyətlər"
adlı 18-ci Dayanıqlı İnkişaf Məqsədinin (DİM) qəbul olunması təşəbbüsünü irəli
sürüb. Bu təşəbbüs Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən Qoşulmama Hərəkatının
COVID-19-a qarşı mübarizə üzrə Təmas Qrupunun Bakıda keçirilən Zirvə görüşündə
irəli sürülüb. 18-ci Dayanıqlı İnkişaf Məqsədi işğaldan azad olunmuş ərazilərimizə
təhlükəsiz qayıdış, məskunlaşma, bərpa, rifah və sülh üçün mina təhlükəsi ilə
mübarizəyə dair fəaliyyəti özündə ehtiva edir. Bu DİM insanların təmiz ətraf
mühitdə, sağlam və yüksək rifahda, o cümlədən sülh və təhlükəsizlik şəraitində
yaşamasına yönəlib".
Azərbaycan hər zaman multirealizm, çoxtərəfliliyin,
inklüzivliyin təmin olunmasını öz siyasətinin əsas priroritetinə çevirib. Bu
barədə danışan Sadiq Qurbanov bildirdi ki, ölkəmiz son illər bu istiqamətdə əhəmiyyətli
təşəbbüslərlə çıxış edib və uğurlu nümunələr yaradıb: "Azərbaycan peyvənd
millətçiliyinə qarşı çıxış edərək bütün ölkələr üçün vaksinlərə ədalətli və
universal əlçatanlığı təşviq edib. COVID-19 pandemiyasında 30-dan çox ölkəyə
yardım göstərib. Ölkəmiz de-kolonizasiya
və müstəmləkəçiliyə qarşı mübarizə təşəbbüsləri ilə istiqlalına qovuşmamış
xalqları müdafiə edir, onların hüquqlarının qorunmasına ictimai təşəbbüslərlə dəstək
verir. COP29-da da dövlətlərin geniş təmsilçiliyi bunun sübutudur. Azərbaycan
iqlim prioritetləri ilə sülh, insan hüquqları prioritetlərini birləşdirməklə
yeni vizyon və baxış təqdim edir".
Rəşad CƏFƏRLİ,
"Azərbaycan"